07 novembra 2010

Týždeň od 1.11. do 7.11.

P: voľno

U: voľno

S: 49 minút ( 5 km )

Š: voľno

P: 39 minút ( 5 km )

S: voľno

N: 94 minút ( 10 km )

Týždenný súhrn

        Čas: 183 minút
        Vzdialenosť: 20,3 km
        Priemerný puls: 135
        Kalórie: 1844

        Veľmi zaujímavý týždeň. Pocity z posledných behov boli dosť zmiešané. Cítil som sa dosť unavený a pritom som toho ani nenabehal až tak veľa. A ani rýchlosti neboli nejaké závratné. Dal som sa trochu do čítania a našiel pár článkov ktoré sa zaoberali začiatkami behania a základnou kondíciou. Všetky sa zhodli o potrebe veľkého množstva kilometrov nabehaných v rozmedzí 65 až 79% MaxHR. Veľa sa v týchto článkoch aj rozoberalo to, že vlastne behanie takýmto tempom učí telo spotrebovávať hlavne tuky ako palivo a rozvoj transportu kyslíka do svalov a vyplavovania odpadových látok zo svalov.

        Keďže som behával okolo 76-78% a pocitovo som sa cítil dosť unavený no napriek tomu ma skoro vôbec neboleli nohy, rozhodol som sa to skúsiť z ešte pomalším behom. Rozhodol som sa preto že jeden beh počas týždňa bude pomalý, druhý rýchlejší než ako som behával a výkendový dlhý beh bude rovnako pomalý. Plán pre pomalé behy bol okolo 70% maxHR a pre rýchly beh som sa chcel pohybovať nad 80%. Ďalšia podstatná zmena je, že som sa rozhodol behávať ráno. Dni sa krátia a večer je už tma, keď prídem domov, čo večerné behanie dosť komplikuje. Preto som sa rozhodol pre ráno, okolo 7:15. To je tu už dosť svetla, aby sa dalo behať aj tam kde nie je osvetlenie. Kedže som pred behom neplánoval ranajkovať, pozitívny efekt zo spaľovania tukov by sa mal aj skôr dostaviť.

        Tento týždeň bol prvý kde som sa rozhodol to všetko vyskúšať. V stredu som vstal okolo 7:15, chvílu trvalo kým som sa naozaj prebral a vybehol som okolo 7:27. Beh bol veľmi pohodový, držal som sa vačšinu času okolo 69-71%. Pocitovo to bolo výborné, mal som o dosť viac energie a len mierna únava. V práci to tiež išlo o dosť lepšie, bol som podstatne viac prebudený a mal viac energie skoro celý deň. Na moje prekvapenie experiment fungoval.

        Tý ktorý ma poznajú vedia, že nie som práve ranný typ. Preto to vstávanie až okolo 7:00.

        V piatok som vstal okolo 7:20 a vybehol okolo 7:35. Chcel som spraviť rýchejší beh, čo sa mi z počiatku aj darilo. Tepovka bola okolo 80-82%. To mi ale dlho nevydržalo a skoro som sa cítil bez energie a unavený. Okolo 30 minúty sa to ale zase zlepšilo a bežal som znova z tepom okolo 82-84%. Na tomto behu sa jednoznačne podpísalo ráno. Budem musieť porozmýšľať, či pred rýchlym behom niečo nezjem, alebo si dám proteinový nápoj. Proste niečo z čoho bude môcť telo čerpať energiu.

        V nedeľu som nevybehol ráno, ale až okolo 14:00. Podľa plánu som mal behať 75 minút, ale podľa pocitov zo stredy som si povedal že skúsim 90 minút. Ak pôjdem tempom okolo 70% nemal by to byť problém. Išiel som vačšinou mierne viac, ale držal som sa pod 74%. Asi polovicu času sa mi darilo držať tepovku okolo 70% takže som bol celkovo spokojný. Nebol som až tak unavený, aj keď váha ukázala rozdiel 1,4 kg pred a po behu. Cítil som sa ale výborne, konečne som sa prebral, musím dokonca povedať.

        Takže všeobecné zhrnutie, pomalé behanie je fajn. Musím povedať že je extrémne ťažké držať sa a bežať len tak pomaly, chce to skutočne koncentrované úsilie a často sa musím kontrolovať. Ale po dlhom čase si cítim svaly na nohách, čo je dobrý signál. Zjavne som “stresoval” iné časti tela než nohy doteraz. A umožnilo mi to predĺžiť môj výkendový beh o polovicu. Čo je veľmi slušné číslo. Už len tie rýchejšie behy, aby som “stresoval” aj dýchanie a srdce. O nohy sa postarajú pomalé behy.

        Keďže podľa múdrej knižky sa účinky nového tréningového zaťaženia prejavia naplno až okolo 4 týždňa, na výsledky musím ešte počkať. Podľa pocitov to ide fajn.

Happy Running

1 komentár:

  1. hmm zaujimave... aj ja sa snazim behat stale rychlejsie :-)

    V chladnejsich dnoch mam len problem s rozbehom zaciatok behania je tak trochu trapenie ale po 20 min beham super a viem aj zrychlovat... :-)

    A behanie rano? k tomu sa sa este neodhodlal, v stredu v Senici som behal o 20:00 dnes o 16:00..

    Awia

    OdpovedaťOdstrániť